úterý 19. února 2013

Luxusní čokoládový dezert


Dnes mám pro Vás jeden příspěvek do rubriky "kuchtění".
Přiznám se, že nemám moc ráda takové ty přeslazené dorty s piškotovým těstem a máslovým krémem - za to mám hodně ráda čokoládu, hořkou čokoládu. A proto, když je nějaká slavnostnější příležitost, vždycky se uchyluju k tomuto receptu. Patří mezi mé nejoblíbenější, je časem prověřený a všichni, když doma vidí, že ho chystám, se na něho moc těší.
Dezert obsahuje hodně čokolády a také másla, ale málo mouky. Kdybych ho měla k něčemu přirovnat tak možná k brownies nebo fondantu - ale lepší je nesrovnávat:). Příprava není nijak náročná, je celkem rychle připravený i upečený, ale chutná výborně.
Na talíři možná vypadá, že je ho málo (oproti několikavrstvému dortu), ale nenechte se mýlit, je hodně sytý (spousta másla udělá své:), takže jeden kousek určitě stačí - a komu ne, vždycky si může přidat..

Co potřebujeme:
- 150 ml hladké mouky (vím, že to vypadá trochu divně, že se mouka neváží na dekagramy, ale tak
                                      jsem to přebrala z původního receptu, prostě odměříte v odměrce)
- 200 ml třtinového cukru (mám ho radši než bílý, krásně voní a je zdravější)
- 175 g másla (je to nálož:), nenahrazujte prosím olejem, jednou jsem to z nouze zkusila a není to ono
- 200 g hořké čokolády (70% výhodou)
- 3 vejce

Postup:

1) Máslo nakrájené na kostičky spolu s nalámanou čokoládou necháme rozpustit ve vodní lázni.
     Spojíme, až dostaneme hladkou čokoládovou hmotu a odstavíme z horké lázně.
2) Mezitím, co se čokoláda a máslo rozpouští - rozklepeme vejce a oddělíme žloutky od bílků.
    Ušleháme si tuhý sníh.
3) Do čokoládovo-máslové hmoty vmícháme třtinový cukr a žloutky. Postupně přidáme hladkou
     moukru a nakonec zlehka vmícháme sníh z bílků.
4) Hmotu vlijeme do vymazané a vysypané dortové formy (nebo malého plechu). Já na dno své  
    "retro" dortové formy (moje máma ji používala už odjakživa a pak mi ji dala) dávám pečící papír
     a boční strany vymažu máslem a vysypu polohr. moukou nebo pro zpestření kokosem
5) Vložíme do rozehřáté trouby (na 200 stupňů) a pečeme 25 až 35 minut - řídíme se typem trouby.
     Střed by měl zůstat trošku měkký.

A pak už jen dezert necháme vychladnout a servírujeme - třeba s jahůdkami nebo zmrzlinou...

P.S.: Pokud by pro Vás byl přece jen čokoládový dezertík málo, mám pro Vás jedno vylepšení - můžete vytvořit krém ze 2 kysaných smetan a 1 ušlehané 33% šlehačky a vanilkového cukru (kdo rád sladí, může přisladit), krém naneste na čokoládový dezert ještě ve formě a nechte přes noc ztuhnout. Povrch můžete posypat skořicí nebo holandským kakaem nebo jinak ozdobit  - pak je to luxusní dezert na druhou.


Přeji Vám dobrou chuť!
Doufám, že se Vám bude recept líbit a dezert chutnat.

A mám prostřeno :)

7 komentářů:

  1. Jj, je to dost podobné brownies a v tom případě je mi jasné, že tohle budou u nás doma milovat. Líbí se mi to smetanové vytunění, to musím zkusit. Navíc jsme naladěné na stejnou notu, brownies jsem dělala o víkendu, nafotila a článek je v procesu:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se na Tvoje brownies těším, protože na ně recept ještě nemám. A určitě je vyzkouším. Já, kromě pečení, jsem ještě o víkendu přemýšlela nad Tvou pomazánkou z uzené ryby :). Vzpomněla jsem si totiž, že miluju uzeného lososa - nešla by ta pomazánka třeba i z něho?

      Vymazat
    2. Já myslím, že invenci se meze nekladou. Klidně by šla, podle mě křen, citrón a pažitka k uzenému lososu jdou dokonale. Výsledná cuť bude sice jiná, než z bělomasé ryby, ale podle mě pořád skvělá:)

      Vymazat
  2. Ahoj Marcelko,recept si vytisknu a budu ho muset vyzkoušet...už teď na něj mám chuť!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsi mě Alis moc potěšila, že jsem mohla přispět svou troškou do Tvého mlýna :)! - protože Ty jsi odbornice na slovo vzatá. Určitě pak dej vědět, jestli Ti chutnal a určitě příjdeš na nějaké vychytávky.

      Vymazat
  3. ako si robila sneh? teda čo všetko si doňho dala? koľko cukru a tak díkes :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Pampeliško :) - takže sníh jsem dělala takto: nejdříve jsem ušlehala 1 smetanu ke šlehání (33% a více) do tuha - pak jsem přimíchala 2 kysané smetany min. 15% a přidala cukr (pouze 1 balíček vanilkového)- sladím málo, dezert je dost sladký, ale můžeš přidat moučkový cukr podle Tvé chuti cca 1 polévkovou lžíci. Zamíchám vše a pak kladu na upečený dezert, urovnám povrch a nechám ztuhnout v lednici do druhého dne (můžeš i přidat ztužovač šlehačky pro větší tuhost :) ale krém ztuhne i tak dobře..Měj se hezky!

      Vymazat

Děkuji Vám všem za zastavení a že věnujete svůj čas napsání komentáře. Moc mě taková zpětná vazba těší!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate